Az óra címe: „ARC MAGAZIN

 

Csoport: 9-10. évfolyamos, a drámajátékban kevésbé jártas tanulók.

 

Tér: tanterem félretolt padokkal.

 

Idő: két tanóra együtt.

 

Cél: annak felderítése a játszókkal együtt, hogy milyen emberi motivációk és/vagy kényszerhelyzetek vezérelhetik a média által felkarolt, látszólag gyors karriert befutó fiatal „sztárokat”, illetve hogyan működik a bulvármédia gépezete.

 

Tanulási terület: gyors karrier lehetőségei a média segítségével; egy bulvárlap és egy középiskolás lány „együttműködésének” esettanulmánya.

 

Fókusz: Milyen következményekkel számolhat egy gyors karriert befutó „fotómodell” (esetünkben egy tájékozatlan diáklány), ha a médiasztárrá válás reményében szerződést ír alá egy bulvárlappal? (A szerződés szerint a magazin kizárólagos jogosultságot kap a lány fotóinak és élettörténetének publikálására, és átszervezheti az életét is.)

 

Eszközök, kellékek a drámaórához: (Esetleg számítógép, melynek képernyőjén megjelentethetők előre elkészített feliratok, képek, ha falra tudjuk vetíteni az előre elkészített képeket, akkor projektor. Ha számítógép nem áll rendelkezésre, akkor a megfelelő oldalakat, képeket nyomtatott formában hozhatjuk az órára.) Papírok, írásra alkalmas eszközök a játszóknak. Egy bankkártya(-utánzat), egy autókulcs (utánzat).

Elkészítendő anyagok, mellékletek:

(Csak a címoldal néhány részletét készítjük el, a többit „átvesszük” egy valódi bulvárlapból. Szkenneljük egy valódi bulvárlap nyitólapját, majd képszerkesztő programmal „átírjuk” a címét. Szükség szerint egyéb átalakításokat is végezhetünk rajta, esetleg több oldalt is másolhatunk. Legalább 640/480 pixellel képernyőre optimalizáljuk a képeket, hogy majd jól megnézhessék a játszó diákok. Ezek a képek hatásosak, de a drámaórához nem feltétlenül szükségesek.)

 

 

 

A játékhoz meghívott (beépített) szereplő – két színkörös lány – a bulvárlap főszerkesztőjét és Takács Grétát alakítja majd.

 

A történet és a szereplők:

Az ARC című bulvárlap ügyvezetője szerződést írat alá Takács Grétával. Grétának ez a legjobb pillanatban érkezik. A középiskolás diáklány számára úgy tűnik, most minden vágya egyszerre teljesül. Elkezdődik a korábbi, szürkének vélt életéhez képest egy színes másik, amelyet egyelőre nem ismer, de már korábban is rajongott érte. Kérdés, mennyire lesz az általa is kedvelt új helyzet rabszolgája, és milyen külső-benső konfliktusokat okozhatnak az új, szerződésben vállalt kötelezettségek. Erről szól a játék.

 

A tanóra kezdete:

 

A tanár a következőket mondja, miközben egy előre elkészített (alább jelzett) egyszerű ábrát mutat.

 

 

 

Ezen a rajzon egy fiatal lány boldogsággörbéje látható. A koordinátarendszer csak a 17. életévétől mutatja az időt és a boldogságszintet. A 100-as lenne a legmagasabb, itt végig a nulla és a 40-es szint között mozog a vonal. Nem érzi tehát túl boldognak magát az a Takács Gréta, akiről a mai órán majd többet is megtudhatunk. Mire következtethetünk még a boldogság-vonal cikkcakkjaiból? Gréta egészségügyi szakközépiskolás, és eddigi tapasztalatai alapján nem nagyon vágyik arra, hogy ápolónő legyen.

 

Néhány további ráhangoló, bevezető szó után a tanár elolvastatja valakivel a következő, falra kitett (kivetített) szöveget:

 

„Takács Gréta 18 éves (történetünk kezdetének időpontján, október 23-án ünnepli 18. születésnapját) az önfelmutatás kínzó vágyával, jó alakkal, közepesen szép arccal, kis önbizalommal. 12. évfolyamos egészségügyi szakközépiskolás egy kisvárosban, elege van a kórházi gyakorlatból, nem szereti az iskolai tanulást, a tanárai problémás embernek tartják, iskolai osztályzatai a közepes és a jó között váltakoznak. Amiben tehetségesnek tűnik, az a mozgás. Nem sportol rendszeresen, mégis győz kisebb tornaversenyeken (pl. helyből távolugrásban), nem tanult táncolni, de feltűnően jól mozog a diszkóban. Néhány szerelmi csalódáson is átesett már, alaposan kihasználta néhány orvostanonc egyetemista fiú a naivitását. Szülei munkanélküliek, elváltak, régóta nem törődnek a gyerekükkel. A nagymama nehezen bírja a lány „nevelésének és eltartásának” anyagi és lelki terheit. Alig érti egymást a két nagyon különböző, de egy háztartásban élő ember, a nagymama és Gréta. A lány kétféle valóságban él egyszerre, az egyik a létező, a másik az, amiről álmodozik. Fotómodell vagy valamilyen televíziós személyiség szeretne lenni. Gyakran a tanórák alatt is bulvárlapokat olvasgat. Érzelmei néha szélsőséges, hirtelen változásokat mutatnak.”

 

(Az alkalmazott konvenció: szerep a falon tovább rajzolható ábrával.)

*

Tanári kérdés: Ahhoz, hogy közelebbről megismerhessük Gréta iskolai és otthoni életét, milyen információkra van még szükségünk?

A tanulók információigényét a tanár egy előkészített és kidolgozott jelenettel elégíti ki.

Az előkészítő mondat a következő lehet: „Nézzünk meg egy jelenetet, amelyben Gréta találkozik az iskola osztálytermében egy országos „terítésű” bulvárlap ügyvezetőjével!” A beépített szereplőkkel előre megbeszélt jelenet megtekintése következik. A jelenet tartalma: Az „ARC” című bulvárlap MENEDZSERE felkeresi Grétát az iskolában, és szerződést írat alá vele. (Részletek a mellékelt szerepkártyákon.)

 

(Az alkalmazott konvenció: előre megalkotott jelenet beépített szereplőkkel, előre elkészített szerződéssel.)

*

Mit gondolhat Gréta a szerződéssel a kezében, miután eltávozott az ARC MAGAZIN menedzsere? Mondjuk ki Gréta gondolatait!

 

(Az alkalmazott konvenció: gondolatkövetés.)

*

A tanár következő kérdései:

Vajon kinek mondja el Gréta a számára fontos hírt? Hogyan reagálnak azok, akiknek elmondja?

 

A játék vezetője azt kéri a tanulóktól, hogy alkossanak párokat, és egyikük legyen Gréta, a másik szereplő pedig valaki az ismerősei közül, akinek elmondja a nagy hírt! A beszélgetések közül néhányat meghallgatunk, a többit röviden összefoglaljuk, megbeszéljük.

 

(Az alkalmazott konvenció: mélyítés.)

*

Tanári narráció:

Megjelennek Grétáról az első képek, a siker nem kirobbanó, de az iskolában és környékén, valamint az egész kisvárosban nő a MAGAZIN eladott példányszáma. Több visszajelzés érkezik más lapoktól, amelyek tudakolják, hogy ki az új modell. Ezért a lap főmenedzsere újabb képeket és újabb rövidke történeteket közöl Grétáról.

 

Rajzoljuk tovább a boldogsággörbét!

 

(Az alkalmazott konvenció: közös rajzolás, a szerep a falon további kiegészítése.)

*

A tanár kérdése a tanulókhoz:

Lehetséges, hogy van Grétának olyan ismerőse, barátja, tanára, aki lebeszélné a további modelleskedésről? Kik lehetnek azok? Milyen érveket hoznának fel?

 

(Az alkalmazott konvenció: érvek, vélemények összegyűjtése, egyeztetés.)

*

Tanári narráció:

Gréta számára természetesen nagy öröm, hogy megjelentek a képei. A két hónapos szerződés lassan lejár. A megvalósult álom és a diadal érzése mellett furcsa vagy kellemetlen, netán rossz pillanatokat is át kell átélnie Grétának ismerősei, barátai, tanárai körében, netán éppen fotózás közben!

 

A tanár négy jelenetet kér a tanulóktól – négy csoportban, amelyekben Grétának kellemetlen, netán megalázó helyzeteket kellett átélnie akár munka közben, akár azért, mert többször is megjelentek a képei az ARC MAGAZINBAN.

 

(Az alkalmazott konvenció: jelenet-improvizációk kis csoportokban.)

*

Tanári narráció:

Grétát meghívják a MAGAZIN szerkesztőségébe. Nem akármilyen meghívás ez. A menedzser levelében sejteti, hogy fontos pillanat készülődik, valószínűleg magasabb szintre érkezett Grétának a MAGAZINNAL való kapcsolata.

A játszóktól a következőt kéri a tanár:

Készítsétek fel az egyik társatokat arra, hogy Takács Gréta szerepében találkozzék majd Az ARC MAGAZIN vezető munkatársaival! A jelenetben ott lesz a bulvárlap tulajdonosa és a főmenedzser. A játék folyamán kétszer állíthatjátok meg a jelenetet, és hívhatjátok vissza megbeszélésre vagy cserére a szereplőt.

 

(A „főmenedzser beépített szereplő, a magasabb státusú „tulajdonos” véleményét segíti érvényesülni.) A tanár – a laptulajdonos szerepében – a főmenedzser (a korábbi beépített szereplő) társaságában fogadja Grétát. Ez valószínűleg meglepetés a lány számára, de további meglepetések várnak rá. A laptulajdonos olyan hosszabb távú szerződést ajánl, amely gyakori színpadi szereplést, fogadásokon való részvételt, a MAGAZIN képviseletét és egyéb – nagy nyilvánosság előtti fellépést kínál. Érzékelteti, hogy Gréta válaszút előtt áll. Egyre nagyobb összegek állnak majd rendelkezésére és egyre inkább tagja lehet a sztárvilágnak, ha hajlandó testestől-lelkestől kiszolgálni a MAGAZINT. Az ajánlat egyre kecsegtetőbb, de a követelmény is egyre teljesíthetetlenebb. (A tanár olyan „prést alkalmaz szerepből”, hogy ajánlatait a vele tárgyaló, a gyerekek által felkészített szereplő nagy valószínűséggel visszautasítja. Időben összeegyeztethetetlen szerepléseket ajánl, vagy pl. azt firtatja, hogy televíziós élő adásban milyen mértékben hajlandó megmutatni idomait meztelenül a modell…)  

 

ELÁGAZÁSI LEHETŐSÉG 1.

***************

Ha a tanulók mégis úgy döntenek, hogy Gréta aláírja a szerződést (ez is előfordulhat!), akkor a tanóra következő részében először rövid tanári narráció után tovább rajzoljuk a boldogság-vonalat.

Ezután a tanár felolvassa azt az ajánlott levelet, amelyet Gréta az iskola igazgatójától kapott.

 

Tanári narráció:

Gréta a szerződés aláírása után egyre több alkalommal vesz részt a MAGAZIN estjein. Modellként tulajdonképpen nincs más dolga, mint órákig a MAGAZIN kinagyított képei alatt állni és „szépelleni”. Ez később változhat, azonban egyéb, komolyabb szereplésekhez érettségi és nyelvvizsga bizonyítványt kérnek, így egyelőre meg kell elégednie ennyivel. Egyre többet kap a közölt képekért, cserébe elvárját tőle, hogy táncolni tanuljon, jól öltözködjön és tudjon viselkedni a társaságban. A kissé zárkózott Grétának mindez problémákat okoz, ráadásul egyre több a gondja az időbeosztással.

 

A tanár bejelenti, hogy felolvassa az iskola igazgatójának ajánlott levelét.

 

„Tisztelt Takács Gréta!

 

Bizonyára elkerülte a figyelmét, hogy a mai napon 16 órakor meg kellett volna jelennie a szóbeli érettségi vizsgán magyar nyelv és irodalomból. Nyilván Ön túlzottan nagy sztár ahhoz, hogy lemondhasson egy televíziós élő adásban való szereplésről, azonban – fájdalom – ez egyben igazolás is számunkra ahhoz, hogy egyéb igazolást ne kérjünk Öntől a mulasztásáról. Az érettségi pótvizsgája ügyében, melyet legközelebb januárban tehet (természetesen nem nálunk), már intézkedtem.

A jelen eljárással kapcsolatban fellebbezési joga van az iskola fenntartójához.

 

További sok sikert kíván az iskolavezetés nevében is:

 

Dr. Horváth Gáspár

igazgató

 

******, 2003. június 23.”   

 

A tanár rövid beszélgetést kezdeményez a gyerekekkel arról, hogy mi történhetett Grétával ezután, majd arra kéri a tanulókat, hogy legyenek interjúalanyai egy rádiós beszélgetésnek, mely a felolvasott levél után kb. fél év múlva zajlik. A tanár a riporter, a tanulók mindannyian az ARC MAGAZIN menedzserének szerepében.

A „riporter” első kérdésével azonnal „beállítja” a legfontosabb információt: Grétát már nem alkalmazza az újság. Az egész beszélgetés arról szól, hogy milyen indokai lehettek a magazin vezetőinek ahhoz, hogy lemondtak egy általuk korábban menedzselt modellről.

A riporter első kérdése lehet például a következő: „Az ARC MAGAZIN több hónapja nem közli korábbi üdvöskéjének, Takács Grétának a képeit. A telefonban ön azt mondta, hogy nem állnak már szerződésben Takács Grétával, és nem tudja, hogy a lány jelenleg mivel foglalkozik…”)

 

(Az alkalmazott konvenció: interjú.)

*

 

A tanár arra kéri a játszókat, hogy képzeletben nézzenek előre az időben. Gréta a 20. születésnapján a naplójába a következőket írja, visszatekintve az elmúlt néhány évre: (…)

A tanulók egyénileg vagy kis csoportokban elkészítik a naplóbejegyzéseket, majd felolvassák azokat.

 

(Az alkalmazott konvenció: naplóírás)

Megjegyzés: az egyik, révaisok által megélt játékban a tanulók arra gondoltak, hogy Gréta könyvet írt megpróbáltatásairól. Ebben a kontextusban a tanár azt kérte, hogy idézzenek ebből a könyvből mondatokat, bekezdéseket.

***

 

ELÁGAZÁS LEHETŐSÉGE 2.

***************

Ha a tanulók úgy döntenek, hogy Gréta nem írja alá a szerződést, akkor a tanóra következő részében először tanári narráció után tovább rajzoljuk a boldogság-vonalat.

 

Tanári narráció:

Gréta tehát nem írta alá a szerződést. Másnap a következő ajánlott levelet kapta az ARC MAGAZIN menedzserétől:

 

„Tisztelt Takács Gréta!

 

A két hónapra kötött szerződésünk a mai napon lejárt. Mivel az adott viszonyok és követelmények között a volt szerződésben rögzítettek már nem lehetnek a közös munkánk alapjai, ezért nem kívánjuk Önt tovább foglalkoztatni, tehát nem kötünk újabb szerződést.

 

Tisztelettel:

 

az  ARC MAGAZIN vezetősége megbízásából:

 

Morczos Klotild

szerkesztőségi titkár

 

Budapest, 2003. január 13.”

 

A tanár rövid beszélgetést kezdeményez a gyerekekkel arról, hogy mi történhetett Grétával ezután, majd arra kéri a tanulókat, hogy legyenek interjúalanyai egy rádiós beszélgetésnek, mely a felolvasott levél után kb. fél év múlva zajlik. A tanár a riporter, a tanulók mindannyian az ARC MAGAZIN menedzserének szerepében.

A „riporter” első kérdésével azonnal „megerősíti” a legfontosabb információt: Grétát már nem alkalmazza az újság. Az egész beszélgetés arról szól, hogy milyen indokai lehettek a magazin vezetőinek ahhoz, hogy lemondtak egy általuk korábban menedzselt modellről.

A riporter első kérdése lehet például a következő: „Az ARC MAGAZIN több hónapja nem közli korábbi üdvöskéjének, Takács Grétának a képeit. A telefonban ön azt mondta, hogy nem állnak már szerződésben Takács Grétával, és nem tudja, hogy a lány jelenleg mivel foglalkozik…”)

 

(Az alkalmazott konvenció: interjú.)

*

 

A tanár arra kéri a játszókat, hogy képzeletben nézzenek előre az időben. Gréta a 20. születésnapján a naplójába a következőket írja, visszatekintve az elmúlt néhány évre: (…)

A tanulók egyénileg vagy kis csoportokban elkészítik a naplóbejegyzést, majd felolvassák azokat.

(Az alkalmazott konvenció: naplóírás)