A WWW.DRAMA.HU ajánló ismertetése

A www.drama.hu portál a magyarországi drámapedagógia és színházi nevelés jelenének (múltjának és jövőjének) legfontosabb információit/folyamatait figyelemmel kísérő és fejlesztő bázisa. Csak minőségi adatokat, dokumentumokat közöl; nagyon válogatós, ettől (is) megbízható. A weblap mögött a Magyar Drámapedagógiai Társaság áll, a szerkesztő Kaposi László.
"Az 1988-ban létrejött egyesület gondozza hazánkban a drámapedagógia és a gyermekszínjátszás területét. Működésének több mint tíz éve alatt a kulturális és oktatási területen egyaránt tevékenykedő magyar civil szervezetek között a domináns egyesületek egyikévé vált a Magyar Drámapedagógiai Társaság: nem lehet ma drámapedagógiáról, tanítási drámáról, gyermekszínjátszásról, de az alapfokú művészetoktatás színművészet-bábművészet ágáról sem beszélni a Magyar Drámapedagógiai Társaság említése nélkül."(Idézet a " Magunkról " ismertetőjéből.)

*

A rovatok gazdag, mindig frissülő szakmai anyagukat igen széles körből merítik. A szerkesztőnek és a webmesternek ugyanis folyamatosan rendelkezésére áll a Drámapedagógiai Magazin egész szerzőgárdája, valamint a Társaság különböző 'civil' műhelyeinek képviselői: óvodák, iskolák, művelődési központok drámapedagógusai, "magányos" kísérletezők... Vagyis mindazok, akik hosszú évek óta elkötelezettek a drámapedagógia iránt. (Köztük olyan szakemberek, akik már korábban kitalálták a saját drámajátékaikat, mint ahogy azok Magyarországra érkeztek Angliából, Hollandiából...; lássunk rá pl. Mezei Éva, Rudolf Ottóné , Gabnai Katalin, Debreczeni Tibor vagy Montágh Imre munkásságára (a "régi" nagyok közül)! Nem célunk itt most felidézni a magyarországi drámapedagógia történetét vagy annak vázlatát, megtalálhatja a téma iránt érdeklődő kutató a drama_hu weblapon. De azok a kollégák is itt vannak, akik friss ötleteikkel, tanulni és tanítani vágyó szakértelmükkel mostanában "jelentkeztek" a drámapedagógiában, és mindennapi munkájukban gyakorolják is azt.

A cikkek, játékleírások, tanmenetek, foglalkozástervek általában a felelős szerkesztő felkérésére érkeznek a szakemberektől abban a formában, amelyből weboldal vagy letölthető dokumentum készül. Ez a névsor is legegyszerűbben a www.drama.hu oldalairól összeállítható - ha valaki kíváncsi rá... A weblap adattárában regisztrált nevek felsorolása talán ebben a vonatkozásban is jellemző lehet: Bethlenfalvy Ádám, B. Csabai Flóra, Csörgő Gyula, Előd Nóra (Dr.), Gabnai Katalin, Gyevi Bíró Eszter, Gyombolai Gábor, Hefner Erika, Horváth Éva, Kaposi József, Kaposi László, Kinszki Judit, Kis Tibor, Körömi Gábor, Kőrösiné Vatai Éva, Kunné Darók Anikó, Kunos Nóra, Kuszmann Nóra, Láng Rita, Ledő Attila, Ledőné Dolmány Mária, Lipták Ildikó, Mészáros Beáta, Németh Krisztina, Novák Géza Máté, Nyári Arnold, Orbán Edit, Ottmár Attila, Pauska Mária, Püspöki Péter, Rudolf Ottóné, Sándor Zsuzsanna, Sipos Lászlóné, Somorjai Eszter, Szabó Virág, Szakall Judit, Szauder Erik, Szücsné Pintér Rozália, Takács Gábor, Tankó Lászlóné, Tátrai Judit, Telegdy Balázs, Tóth Adél, Tóth Zsuzsanna, Török László, Trencsényi László, Vági Eszter, Wenczel Imre, Zalavári András, Zalay Szabolcs... A drámapedagógusokról szóló részletesebb információk elérhetők a jelzett honlap adattárából.
Bár fontos, de természetesen ez a névsor is csak töredéke annak, amely mögött a weblap (vagyis a DPM, a "Hírlevél", a Fórum és a többi dokumentum ) szerzőgárdája áll. Ha pedig figyelembe vesszük azokat az egyéb ( közösségi és/vagy magán) weblapokat, amelyek szintén az információáramlás bázisául vagy kapcsolatrendszerként szolgálják a www.drama.hu portált, akkor a hivatkozások és a közös bölcsesség képviseletében "robban" a drámapedagógiai információk elméleti és gyakorlati dokumentációinak száma. Ezekre a kapcsolatokra később még visszatérünk.

*

Arról, hogy "MI A DRÁMAPEDAGÓGIA", könyvtárnyi anyagot írtak már avatott, gyakorlott drámapedagógusok (a legfontosabb könyvek, jegyzetek, oktatófilmek Budapesten, a Marczibányi Téri Művelődési központban megvásárolhatók), de ízelítőül sok-sok oldalt digitalizáltak a www.drama.hu webmesterei. A feltöltött anyagokat pedig könnyű letölteni és nyomtatni az ajánlott honlapról. Mégis, talán nem árt egy-két bekezdésben idézni néhány definíció-jellegű szövegrészletet a drámapedagógiáról:
"A gyerekek drámát játszanak, a tanár pedig a közös játék során tanít.
Közös játékról van szó, mivel a tanár gyakran szerepben vesz részt a gyerekek tevékenységében. Feladja hétköznapi tanári viselkedési mintáit, engedi, hogy személyiségéből mást is lássanak a foglalkozás résztvevői, mint addig. A saját szerepjátékán keresztül szabályozhat, információt vihet a játékba, viselkedésbeli és nyelvi mintát nyújthat, véleményeket hívhat elő, provokálhat, de akár fegyelmezhet is szerepből ("Uraim, szabad így viselkedni a király jelenlétében?"). Úgy játszik, hogy egyetlen pillanatra sem feledkezik meg arról: számára eszköz a szerepjáték, ő maga nem színész vagy előadóművész, a gyerekek pedig nem a mindenkori közönség.
A tanár szerepbeli létezésével felborítja a hagyományos osztálytermi hierarchiát: alacsony státuszú szerepeket is vállalhat azért, hogy diákjai döntési helyzetekbe kerüljenek, átvehessék a saját tanulásuk feletti felelősséget. (A szerepjáték során - a választott szerepektől függően - a résztvevők tegezhetik is a tanárt, s ha úgy fordul, akár figyelmen kívül is hagyhatják a véleményét, pl. a banda egyik tagját játszva nem adhat utasítást a főnöknek...). A szerepjáték során a játék irányítója nem átélésre törekszik, sokkal inkább a választott, eljátszani kívánt szereptípus demonstrálására. (Ebben az értelemben jelenléte a brechti színház színészének játéka felé közelít.)
A drámatanárnak nem kell színésznek lennie, többnyire elegendő a szereptípus felmutatása (erre a hétköznapok szerepei is elegendő tréninget jelentenek), de azért nem árt, ha időnként erősebb színészi eszközöket is képes alkalmazni. Úgy kell játszania, hogy a résztvevőket (gyereket-fiatalt-felnőttet) játékba tudja vinni."

(...) "Drámát játszanak... Jelen esetben nem az irodalom harmadik műneméhez tartozó alkotásról van szó, hanem csoportos játéktevékenységről, amelynek során a résztvevők szereplőként kalandoznak az általuk felépített képzeletbeli világban. (Ezzel együtt a dráma a játék vezetője számára "cselekvő emberek utánzásán" keresztül történő nevelést-oktatást jelent.)
Adjuk meg a résztvevőknek a gyermeki "mintha"-játékhoz hasonló játékélményt, s közben a drámaíró, a rendező és a színész eszköztárát használva próbáljuk meg a játékot nevelési céljaink elérésére alkalmassá tenni. A gyerekek dramatikus játékát a tanár szerepbe lépésével belülről irányíthatja, terelheti az általa fontosnak tartott tanulási területek felé, miközben a gyerekek számára megmarad a játék elsődleges öröme..." (Részletek a weblapon is közölt "DRÁMAPEDAGÓGIA - elméleti alapvetés helyett" című írásból. A szerző: Kaposi László)

*

A weblap kapcsolatainak tárháza szinte kimeríthetetlen. A www.drama.hu nem csupán a magyar, hanem az európai drámapedagógia jeles képviselőivel, valamint egyéb drámás/színjátékos honlapokkal is hálózatot alkot. Ez az internetes központ a drámapedagógia és a színházi nevelés iránt érdeklődő (azt művelő) szakemberek legfontosabb webes orgánuma, kutatási kincsesbányája és fóruma. A Drámapedagógiai Magazin válogatott példányai pl. az 1994-es évjárattól kezdve letölthetők a megfelelő oldalról! Csupán innen annyi ismeretet, tudást szerezhet a kedves látogató, amennyi egy (elméleti) doktori disszertációhoz is elég lehet. Az azonnali, gyakorlati hasznot hajtó, részletes foglalkozástervezetekről nem is beszélve. (Akarunk-e például az Anigonéról játszani a tanítványainkkal 'másképp'? Akkor nézzük meg pl. Mezei Éva jegyzeteit, a weblapról letölthető Drámapadagógiai Magazinban!... Lásd: DRÁMAPEDAGÓGIAI MAGAZIN/2. (1991/2. sz.) 1991.2 (ZIP).zip)

Kérdés lehet: mit kutathat az, akit éppen a drámapedagógia érdekel? A válasz egyszerűnek és nyilvánvalónak tűnhet, a (most még) "kívülálló" vagy a drámapedagógiában kezdő kutató számára valószínűleg mégsem az. A weblapon található válaszok ugyanis a kérdés feltevésétől függően mutatják az utat. Például érdekes lehet, hogy miképpen kössünk "szerződést" a tanulókkal, mielőtt drámajátékos (csoport-) munkába kezdünk? Neelands fog válaszolni rá a weblapon keresett (közölt) Drámapedagógiai Magazin egyik számában. Gyakorló drámatanárként akár több évre szóló, tanórákra lebontott anyagot kaphatunk segítségül úgy, hogy semmilyen ellenszolgáltatást nem kér a weblap. (A szolgáltatások itt ingyenesek, de kereső nincs beépítve a honlapba, így eléggé elszántan kell keresnünk a témát a kutatási anyagunkhoz. Mégis: talán nem baj, ha más drámapedagógiai témákat is kénytelenek vagyunk meglátni keresés közben.)

*

"Szeretne drámapedagógiai/színjátszó-rendezői tanfolyamon részt venni és tanúsítványt szerezni?" Kérdezhetné reklámszöveggel a portál, de nem tesz ilyet, csak ismerteti azokat a lehetőségeket , melyek alkalmat adnak a tanulásra, gyakorlásra (tanúsítvány vagy másoddiploma megszerzésére). A kínált tanfolyamok tudomásom szerint mindig "telt házzal" dolgoznak. A weblap tartalomjegyzékének címszavai, linkjei mögött megtalálhatjuk a már lezajlott vagy éppen aktuális drámás/színjátékos rendezvények programismertetőit, összefoglalóit, értékeléseit, visszajelzéseit. Lássuk felsorolásszerűen néhány jellemzővel együtt (hiperhivatkozásokkal ellátva) a jelzett címszavakat! Először is tájékozódhatunk a szakma több irányzatot képviselő pedagógusáról, színjátékosáról, rendezőjéről. Erről korábban volt már szó. A " DRÁMAjátékos " hírlevél izgalmas szakmai (eseménysorozat) folyamat kronológiai jegyzeteit alkotja - 2005-től napjainkig letölthető a weblapról tömörítve, képformátumban vagy "html" kiterjesztéssel.) A hatalmas információs bázis elérhetővé teszi az angol , a francia és a német nyelvű (vagy ilyen vonatkozású) kapcsolatokat is.
Nem csupán a drámatanárok: színjátszó-rendezők is megtalálhatják itt, amit keresnek. Például magas színvonalú képzés ajánlatait; korábbi színjátszó-fesztiválok élménybeszámolóit, kritikáit, elméleti és gyakorlati megközelítésben egyaránt. Szinte a "szemünk előtt" szerveződik a weblap aktuális rovatában az évente megrendezett, az egész országot megmozgató Weöres Sándor gyermekszínjátszó fesztivál.
Az interaktív "részleg" ( fórum, levelezés) gyors segítséget tud nyújtani (néha nem csupán szakmai, hanem szervezési) problémák megoldásában is.
Az archív dokumentumok, játékgyűjtemények, Drámapedagógiai Magazinok, képek, filmrészletek, vagy a weblap információi nyomán könnyen hozzáférhető oktatófilmek a drámapedagógia iránt érdeklődő legigényesebb szakembert is ki tudják szolgálni. (Csak néhány cím példaként a Színházi nevelés témájából a filmek közül: "Gyermektragédia - Wedekind: A tavasz ébredése című drámája nyomán készült a Kerekasztal Színházi Központ "produkciójaként". Szintén Kerekasztal-foglalkozás a halál gondolatkörével foglalkozó Mesék a túlpartról című TIE - játék...) Az alapoldal legfontosabb középponti információja az "AKTUÁLIS" (így nyílik a weblap...); az elérhető linkek pedig: Magunkról, Vezetőség, Műhelyek, English - angol, French - francia, German - német).
A Drámapedagógia címszó itt nem hivatkozás, csak gyűjtőcím. Informatív, intertextuális alcímei: DRÁMAjátékos hírlevél, Szakkönyvek, Oktatófilmek, DPM (magazin)


*

Érdemes meglátogatni ezt a weblapot azért is, mert gyorsan választ kaphatunk szakmai kérdéseinkre. Tájékozódhatunk az aktuális színjátszós, drámajátékos rendezvényekről, tanácskozásokról; regisztrált felhasználóként a fórumon hozzászólhatunk minden témához. Kutathatunk, tanulhatunk, és a mindennapi pedagógiai munkánkhoz is segítséget kérhetünk. A portált eddig 117908-an látogatták meg.

Wenczel Imre

2008. márciusában