Teszt a dramaturgia és színháztörténet tantárgy
kollokviumához
az Apáczai
Csere János Tanítóképző Főiskola hallgatói számára
(2004-05-29)
Ez a teszt kétféle változatban elérhető a http://wenczel.fw.hu , illetve a www.revai.hu/~szinkor
című weblapon. A Teszt a kollokviumhoz.rtf
letölthető, a Teszt a kollokviumhoz.html megnyitható.
A kiegészítések után, kérem, csatolt fájlként küldje el 2004. június 04. 24
óráig a megadott címre! (Lehetőleg az rtf változatot a szinkor@revai.hu
– ra! )
*
Egészítse ki az alábbi
csonka mondatokat! Ne változtassa meg a szöveg elrendezését, és ne törölje
ki a jelzéseket! A kipontozott helyre (a pontok helyére!!)a lehető legmegfelelőbb szót, kifejezést írja! (MENTÉS: a Ctrl+s billentyűk megnyomásával.)
A megadott forrásokból
tájékozódjon!
Az egyes szövegtömbök között
alig van időrendi vagy egyéb kohézió (néha, egy-egy korszak jellemzésénél előfordul),
csupán az egész tananyag ismerete, vagy hosszadalmas keresés – a jelzett
könyvek anyagában illetve az Interneten – segíthet a teszt kitöltésében. A
kiegészítendő szöveg célja szándékunk szerint nem csupán számonkérő, hanem
ismeretközlő jellegű is. (Sok sikert! W.I. )
*
###Arisztotelész
a ………………………………….
c. művében fejtette
ki a katarzis fogalmát. Ennek lényege a szánalom és a félelem (hogy mi is úgy
járhatunk, ahogy a főhős), ennek nyomán erkölcsi megtisztulás, az emberi világ
íratlan
###erkölcsi ……………………………-nek
megértése.
Jegyzetek
Arisztotelész tanulmányából:
Az
eposzírást, a tragédiaköltészetet, a komédiaírást, a dithürambosz-költészetet, a fuvola és a lantjátékot
különbözteti meg: ezek "három tekintetben különböznek egymástól: más eszközökkel, mást, máshogyan utánoznak". A tragédiában a kortársaknál
###……………………………,
###a komédiában
a kortársaknál ……………………………..
utánoznak. Az eposzban a költő maga is szól, és másokat
is megszólaltat, a lírában csak
###maga szól, a drámában
az utánzott személyek ……………………………………..
###és szólnak. A
színészek számát először ……………………………….
emelte egyről
kettőre, csökkentve a kar szerepét, és a párbeszédet állítva a középpontba; a
###három
színészt és a díszletezést …………………………………………….
vezette be. A versmérték a tetrameter
helyett az iambosz lett. Az eposz megegyezik a
tragédiával abban, hogy komoly tettek vagy emberek versmértékben történő
utánzása. Különbözik viszont a versmértékben. A tragédia leginkább egyetlen nap
idejére terjed. A tragédia tehát komoly, befejezett és meghatározott terjedelmű
cselekmény utánzása, megízesített nyelvezettel. A cselekedeteknek két
természettől adott oka van: a
###……………………………………
és a gondolkodásmód (ezek szerint érnek célt vagy vallanak
kudarcot a szereplők). Az egész tragédiának tehát hat alkotóeleme kell hogy legyen: a történet, a jellemek, a nyelv, a
gondolkodásmód (ahogy előadnak valamit, vagy ahogy a gondolataikat kifejezik),
a díszletezés és a zene. (Két elem eszköze, egy módja, három tárgya az
utánzásnak - ezeken kívül semmi más nincs.) A
legfontosabb a tettek összekapcsolása, mert a tragédia nem az emberek,
hanem a tettek és az élet utánzása. (Egyáltalán nem azért cselekszenek, hogy
###jellemeket
utánozzanak, hanem a jellemek mutatkoznak meg a …………………
###által. - Cselekmény nélkül nem léteznék tragédia, de ………………………………
nélkül még lehetne...)
A további
legfontosabb tényezők, amelyek által a tragédia a lélekre hat: a fordulatok és
a felismerések. Nincs jellem az olyan beszédekben, amelyekben nem világos, mire
törekszik
###vagy mit
kerül a beszélő. Teljes az, aminek van kezdete, ………………………….
és vége. A történet, mivel cselekmény utánzása, egységes és
teljes cselekményt utánozzon; a cselekmény részeinek pedig úgy kell
összekapcsolódniuk, hogy egyetlen rész áttétele vagy elvétele nyomán szétesssék és összezavarodjék az egész -- hiszen ami
meglétével vagy hiányával nem befolyásolja a mű értelmét, az
tulajdonképpen nem is része az egésznek. A
###történetírót
és a költőt az különbözteti meg, hogy az egyik ………………………………
###eseményt mond
el, a másik pedig olyat, ami ……………………………..
A költészet
tehát az általánosat, a történetírás pedig az egyedit
mondja el. Nagy különbség, hogy valamilyen esemény valaminek a következtében,
vagy egyszerűen valami után történik. Külön szól a fordulatról. (Az Oidipuszban
például azért jön a hírnök Oidipuszhoz, hogy megörvendeztesse, és eloszlassa
anyja miatti félelmét, de amikor felvilágosítja arról, hogy ki ő valójában,
éppen az ellenkezőjét éri el... A felismerés: a
tudatlanságból a tudásba való átváltozás. A történetnek tehát része a
felismerés és a fordulat, a harmadik a szenvedés. A hiba -- válik
centrumává Arisztotelész gondolkodásának. A bonyolult szerkezetű tragédiában a
jól felépített történet: egyszerű, a változás szerencséből szerencsétlenségbe
visz (mégpedig nem hitványság, hanem súlyos tévedés miatt). Ha baráti vagy
rokoni viszonyokon belül megy végbe a szenvedés, az
szánalmat kelt: ilyen témákat kell keresni. A drámai jellem ábrázolásának
követelményei: derék, hőshöz illő, a hagyományhoz való hasonlóság, következetes
ábrázolás. A felismerés (megértés, rádöbbenés) legjobb fajtája az, ha magából a
cselekményből, meglepetés nyomán jön létre. A szereplők magatartásába bele kell
helyezkednie a költőnek...A tragédia egyik része a
bonyodalom, a másik a megoldás. A
###karnak a ……………………………….
egyikének szerepét kell betöltenie. A gondolkodásmód körébe
tartozik mindaz, amit a
###………………………………..
által kell elvégezni. (Bizonyítás, cáfolás, érzelmek felkeltése...)
*
###A tragédia olyan ……………………
###műfaj,
amelyben emberi …………………………..
nyomán új értékek tételeződnek. A tragikus események akcióiban a
drámai hősök
###………………………………………..
###működnek,
amely teleológiákhoz akár az ………………………….
árán is ragaszkodnak. A tragikus hős tehát áldozatok árán
képes arra, hogy helyreállítsa a mű
###alapszituációjában ……………………………………. ,
###…………………………………………….
világrendet. Amint helyreáll a világrend, a nézőnek (olvasónak) a
###………………………………..
élményében
van része: sajnálja ugyan az áldozatot hozó hőst, de
öröm számára, hogy az általa is sejtett emberi normák szerint működik a világ.
###A komédia ……………………………………………….
###leleplezésére
szolgáló drámai műfaj. A helyzet- és a ……………………………………. működteti.
A színmű
(másképp: középfajú dráma) nem feltétlenül tragikomédia, bár tartalmazhatja
annak elemeit. A színmű cselekménye komoly, de a történet kimenetele nem
###……………………………..
###(Első teoretikusa ………………………………..)
Olyan drámát
(drámai költeményt) nevezhetünk világdrámának, amelynek témája az egész
###………………………………(egyetem)
###és az …………………………..(-iség) sorsa.
###Ez egyben
emberiség-dráma is, mert a főszereplő az ………………………………..
Általában egy
vagy több szimbolikus figura képviseli e küzdelmekben az embert (pl. ###Ádám……………………………………………………………………………………).
###A drámamodellek: konfliktusos, ……………………………………………,
###…………………………………….. .
###………………………………………. dráma pl. Shakespeare Lear királya.
*
A KOMIKUM: esztétikai minőség,
lényegi jellemvonása az, hogy valamely, önmagát szabadnak-szépnek mutató
személy vagy jelenség belső korlátozottsága, alávetettsége, rútsága
###…………………………………………………
jellegű csattanóval
lelepleződik.
A komédia értékhiány
###………………………………………
vált ki nevettető
hatást.
A MISZTÉRIUMJÁTÉK: a liturgikus drámából
a 14. században kialakult színjátéktípus,
###mely rendszerint ………………………………….
életét dolgozta fel
a 10-12 szimultán színpadkép segítségével, s epikus modorú előadása több napig
is eltartott. Eredetileg a liturgia része volt, majd a templomból kikerült
###……………………………………………
térre, s ezzel
párhuzamosan tartalmilag és formailag egyaránt önállósodott. Allegorikus alakok
küzdenek benne.
A MITOLÓGIA: valamely közösség
mítoszainak összessége, rendszere.
Démétér kultuszának főhelye Athén közelében, Eleusisben
volt. Itt titkos szertartások között
###ünnepelték az
istennőt, leányával, ………………………………….
együtt, akit
egyszerűen Korénak, a "leány -istennek is neveztek. E szertartásokon a
beavatottak számára a halál titkait mutatta meg a hierophantés,
a "szent dolgokat megmutató" pap. Hogy mi volt az közelebbről, amit
láttak a boldog szemek, nem tudjuk megmondani. Beavatatlanok előtt titok volt,
akik be voltak avatva az eleusisi misztériumokba,
híven őrizték a titkot. Csak annyi bizonyos, hogy a szent cselekmény
középpontjában
###………………………………………
elrablása állt.
Démétér leányát elrabolta a halál ura; az életet sarjasztó termékeny föld
leányát az alvilág királya kényszeríti esküvőre, de ha magánál tartja is a
terméketlen és kopár télen át, kénytelen visszaengedni anyjához az év egy
részére legalább. A föld magába fogadja a magot, mint ahogyan magába fogadja a
halottakat is, mert tavaszra új élet sarjad, a mag rothadása a televényben
egyszersmind az új élet erjedése is, ezért Démétér jelenléte a földben a halál
utáni életre is ígéretet jelentett. - Magát a beavatást, a legszentebb
hittitkok megismerését, hosszú előkészület előzte meg. Akit ősszel beavattak,
az már tavasszal részt vett egy előkészítő, beszentelő szertartáson, azaz
keresztülment a beavatásnak egy alacsonyabb fokozatán. Eleinte csak attikai
polgárok lehettek mystések, "beavatottak",
később, mikor a görögség nemzeti egységének az öntudata kialakult, minden görög
kérhette fölvételét, bebocsáttatását a szent "karámba", de a barbárok
ki voltak zárva belőle. A beavattatás a halálon keresztül vitte új életre a
lelkeket, a szertartáson az új mystés mellett a
halotti fáklyát is meggyújtották és fejét
###betakarták,
hogy láthatatlanná legyen, mint maga ………………………………,
és mint az
alvilág többi lakója. Hogy a halálnak ehhez az átéléséhez milyen szertartások
segítettek, azt éppen oly kevéssé tudjuk, mint ahogyan nem ismerjük azt a
vigasztaló tanítást sem, mely a beavatottak számára a halál gondolatát
megnyugtatóvá tette. Csak azt tudjuk, hogy Eleusisben
a beavatottaknak a halál után a beavatatlanokétól eltérő sorsot ígértek; ki
keresztülment a misztikus halálon, az ismerte a halál értelmét és nyugodt
lélekkel nézett elébe, tudva, hogy a halálban új élet kezdődik számára.
Az Olympos lakói közt ketten vannak,
akiknek mítoszában hangsúlyozottan jut kifejezésre,
###hogy halandó
anyától származnak. Az egyik Héraklés, a másik …………………………
Mindkettőnek atyja Zeus, és anyja
földi királyleány : Héraklésé Alkméné,
###…………………………………
Semelé, Kadmosnak, Thébai királyának
leánya. Mindkettő nehéz földi út után, sok szenvedéssel érdemli ki, hogy az
Olympos lakói közé felvétessék és éppen ez a földi út mítoszuk leggazdagabban
kidolgozott részlete. Ezáltal mindkettő bizonyos tekintetben példát mutat az
embereknek az isteni élet megközelítésére. De itt már szembetűnik nagy
ellentétük is : Héraklés az önfegyelem, az
önkorlátozás, az aszkézis mintaképe,
###……………………………….
a nagy
szenvedélyeket felszabadító és felkorbácsoló eksztázis istene. Hozzá köthető a
###PATHOSZ szó,
mely egyszerre jelentett ……………………….
###és …………………………………………….
Földi útjuk mítoszai éppen ezt
fejezik ki : Héraklést már
anyja, nagy küldetése tudatában,
###szűkös
élelmen tartja, igénytelenül neveli, …………………………………….
a nysai
nymphák az erdő és a vízmellék bőségében ápolják, hogy első tettével szőlőt
ültessen és egész erdei kíséretét a bor mámorával
ismertesse meg.
*
A görögök a költészetet a Múzsák
ajándékának, a
###…………………………………………….. által kinyilatkoztatott igazságnak
tekintették.
(A mítosz más
megfogalmazásban:
###természeti
vagy társadalmi törvény …………………………………………….
###megfogalmazása egy vagy több ………………………………………………… történetben.)
*
###Maga Theszpisz felöltözött ……………………………………….
istennek, kísérői
kecskefejjel, kecskének álcázva magukat, egymással beszélve-énekelve
eljátszották az isten hazatérését szülővárosába, Thébába.
Az éneklő kecskékről ezt az
###istentisztelő
és mégis szórakoztató látványt ……………………..
###éneknek
nevezték azonnal. Kecske görögül „………………………..",
###ének pedig „……………………..".
Tehát kecskeének, az tragoidia. Azóta nevezi az egész emberiség, mi is, a komoly
hangú színjátékot tragédiának. — Ez a sajátos átmenet
vallásos szertartásból gyönyörködtető közös szórakozásba, előbb
Athénben, majd szerte a görög városokban hamarosan megismétlődő alkalom lett:
egyszerre áhítat és szórakozás. Athénben egymás után jelentkeztek költők, akik
szöveget írtak a magát „képmutató"-nak (görögül hipokritesznek)
nevező játékosnak és a kórusnak. Ezt évről évre tavasszal és ősszel
megismételték. Nagy lelátót is emeltek, mert tömeges volt az érdeklődés. A
játékok megvalósítói már belépti díjat is kértek. Tehát a következő évszázadban a kilencvenes-nyolcvanas években már kialakult
szokás lett a színjátszás.
*
Drámatörténet, ragédiák:
Azt is mondhatjuk, hogy vele kezdődik
a drámatörténet. A műfaj előzménye, a Dionüszosz istennek öltözött színjátszó
pap és a mámoristen kísérőinek, a kecskebőrbe bújt kórusnak egymás szavára
válaszolgató beszélgetése ugyanis már valamivel előbb, Kr. e. 543-ban
felhangzott Athénban az összegyűlt nép gyönyörködtetésére, de ebben még nem
volt jelen az ellentétes törekvések összeütközése, vagyis a későbbi értelemben
értendő konfliktus. Ez még csak látványos „kecskeének" volt. (Kecskeének
görögül „tragoidia", ebből lett a további
évezredek tragédia elnevezése.) Mégis kétségtelen, hogy ezt az újfajta
látványos játékot kell a drámai műfaj előzményének tekinteni. - Közismert, hogy
ezt a nagy hatású újítást egy
###………………………………..
nevű, Eleuszisz falujából érkező Dionüszosz-pap találta ki és
mutatta be Athénban. Hatásos volt és divatos lett, de hogy dráma legyen belőle,
ehhez egy nagy költő kellett, aki két
###személy
beszélgetésében (görögül „…………………………………"-ában)
valósítja meg a most
már merőben új műfajt jelentő drámai cselekményt. Ezt a Kr. e. V.
###század első évtizedében
………………………………………….
volt képes
elképzelni és megfogalmazni. Ez időrendben egy-két évszázaddal előbb történt,
mint az ettől messzire kialakuló kínai, majd indiai színjáték kezdete. Ezért
mondjuk
###vitathatatlanul,
hogy …………………………………… -szal
kezdődik a dráma
világtörténete.
*
Szophoklész: Antigoné
###A szereplők tömbszerűek (egy - végig …………………… -
###tulajdonságcsoporttal
rendelkeznek és nem ……………………….).
###……………………………. hős
Antigoné, mert áldozathozatalával olyan katasztrófát idéz
###elő, amely - bár ………………………………………-sal
jár, de új
értékek is tételeződnek; tehát megváltozik az alapszituáció, helyreáll a
"világ"
###……………………………………..-je.
###A maga szempontjából ……………………………-nak
is igaza van,
ezért képes a végsőkig kiállni érte; csakhogy az igazához való ragaszkodás
zsarnoksághoz vezet, amely nem veszi figyelembe a legfontosabb erkölcsi emberi
tényezőket.
###A konfliktus a két főhős (Antigoné és Kreón) drámai ……………………………….;
oka kettőjük
különböző világrend-elképzelése, közösségről való hite, tudása (egyikük a
család, a kisközösség a szabad emberi döntés és cselekedet híve, másikuk az általa elképzelt
###……………………………………………….
mindenáron való biztosítása,
a nagyközösség, a város nevében, valójában azonban egyszemélyi, zsarnoki
döntéssel, mások véleményét nem figyelembevéve.
###A két főhős ún. …………………………………. (tételezett célja) más, ehhez más
eszközrendszer áll rendelkezésükre: Kreónnak a
hatalom, a katonaság, Antigonénak az
###……………………………………………..
(emiatt is erkölcsi fölénybe kerül
Antigoné).
E teleológia miatt (Kreón döntése és
Antigoné életelve, magatartása miatt) mindketten
###kénytelenek ………………………………..
lépni, így az ún.
tettváltás-sorozat nyomán (többszörös késleltetéssel, ún. retardációval) eljut a
###darab a tetőpontig,
a …………………………………….ig,
amelynek nyomán nem
következhet más, csak a KATASZTRÓFA, a teljes összeomlás. (Kreón összeomlása
nem tragikus bukás,
hanem megérdemelt bűnhődés.) A
katasztrófa után élheti át a közönség (az olvasó) a
###……………………………………………-t,
mely összetett
érzelem: egyrészt szomorúság, bánat, felháborodás (mert értékek, életek
pusztulnak), másrészt erkölcsi megtisztulás-érzés, fellélegzés, az erkölcsi
világrendbe vetett hit megerősödése, és elégedettség (mert megbűnhődött, akinek
bűnhődnie kellett).
###A ……………………………………
nem csupán a
tragédiára jellemző, általában a jó művek sajátja (mondja Lukács György Az
esztétikum sajátossága c. munkájában). A drámai cselekmény tehát alapvetően
"benne rejlik"
###(inherencia)
az alapszituációban és a hősök teleológiájában, és a
###………………………….,
###…………………………., …………………………………………
hármas egységében
zajlik a görög tragédiákban; az akciókból (drámai cselekvés, tett) és a
dikciókból (a hősök megnyilatkozásai, dialógusok, monológok), illetve a dráma
egyéb szereplőinek megnyilatkozásaiból szerzünk tudomást róla.
###Ennek rendje
az Antigonéban: prologosz,(expozíció), ……………………….,
###epeiszodion
(a bonyodalom kezdete) ……………………………… (állókar),
###…................................. (végkifejlet,
katasztrófa).
Antigoné az epeiszodionokban mindig
tripodikus ritmusú sorfajtában szólal meg.
###A tripódia …………………………………………………………
*
A GLOBE színház felépítése és
hatása a dramaturgiára:
###Az épület kör
vagy …………………………………
###alakú. A földszinten voltak az állóhelyek a ………………………………………..
számára. A falak
mentén, három szinten erkély húzódott. Itt voltak az ülőhelyek az
arisztokraták, a módosabb polgárok számára. A nézők összetétele tehát rendkívül
heterogén volt.
Dramaturgiai következménye:
Olyan drámát kellett írni, mely a
közönség minden rétegét kielégíti.
###A Hamlet esetében a …………………dráma,
a
kísértettragédia keveredik, alkot szerves egységet a filozófiai drámával.
Shakespeare az
###utolsó a
drámatörténetben, aki megteremti akció és …………………………………
egységét, aki magas
művészi szinten teremt összhangot a drámatörténet arisztokratikus és populáris
vonulata között.
A színpadfelépítés:
Egy nézőtérre benyúló kötény- vagy előszínpad;
a tényleges nagyszínpad, mindkettő a szabadtéri jelenetek számára. A színpad
hátulján függönnyel elválasztható rész, az ún.
###szobabelső
jelenetek számára. E fölött ……………………………, az ………………..- vagy
bástyajelenetek számára.
Dramaturgiai következménye:
Lehetőséget teremt a szimultán
jelenetekre, a le- és kihallgatásokra.
Az épületek fedetlenek, az előadásokat
általában délután három órától sötétedésig tartják.
###Díszlet ………………………….,
illetve csak jelzésszerű.
Dramaturgiai következménye:
Bár a nézők elfogadják a színpad
felépítéséből következő konvenciókat, a drámai szövegnek akár direkten, akár metaforikusan rendkívül információgazdagnak
kell lennie (pontosítani a helyszínt, időpontot, stb.)
###Az előadást ……………………………………….
nélkül játsszák,
függöny nincs. A Shakespeare-drámák felvonásokra tagolása csak a
###……………………….
század második
felében történik meg. A jelenetek határát a szereplők ki és bevonulása jelzi.
Dramaturgiai következménye:
Meg kell oldani a halottak kivitelét.
Be kell építeni olyan jelenetet vagy utasítást, mely révén ez megoldható.
A színtársulat 12–16 főből áll,
állandó szerepköre csak a tragikus hősnek és a komikus
###színésznek (=clown) van. A női szerepeket …………………………………………
játsszák.
Dramaturgiai következménye:
Több a szerep, mint a színész; így
bizonyos szerepeknek összevonhatóaknak kell lenniük.
A színészi játék:
A harsánytól jut el fokozatosan a
belső átélésig (lásd: Hamlet utasításai a színészkirálynak, illetve a Szentivánéji álom mesterember-jelenete és az azokra tett
megjegyzések).
A shakespeare-i dráma jellemzői
###Nem követi az …………………………………..-i
drámaelméletet és az ezen
alapuló színjátszást, nem a görög hagyomány szerves folytatója. De rendkívül
sokféle hagyományból merít, s felhasználja kortársai drámatechnikai és
dramaturgiai újításait:
Senecától veszi át a
nagymonológokra való építkezést; a halállal szembenéző ember sztoikus
nyugalmát.
###A ………………………………..
drámából veszi át tér
és idő szabad kezelését, a hangulati ellentételezést és a hangnemek kevertségét
(Shakespeare-nél a műfajt mindig tragikum és komikum egymáshoz való viszonya és
aránya dönti el).
Kortársai közül Kyd:
Spanyol tragédia című műve, mint bosszúdráma a Hamlet előképének
###tekinthető. …………………………………………….-tól
veszi át a
nagyformátumú hősökre való építkezést és a verselést, a blank
verse-t.
Shakespeare művei:
- Királydrámák:
II. Richárd
###………………
- V. Henrik
VI. Henrik
IV. Henrik
- Lírai tragédiák:
Rómeó és Júlia
- Vígjátékok:
Szentivánéji álom
Sok hűhó semmiért
###…………………………..
Vízkereszt vagy amit akartok
Ahogy tetszik
A windsori víg nők
Lóvátett lovagok
A két veronai nemes
Tévedések vígjátéka
- Nagytragédiák:
Hamlet, dán királyfi
###…………………………….
Macbeth
Othello, a velencei mór
- Római tragédiák:
Julius Caesar
Antonius és Kleopátra
Coriolanus
- Regényes színművek:
Pericles
Cymbeline
Téli rege
Szeget szeggel
A velencei kalmár
Minden jó, ha vége jó
Trolius és Cressida
- Az életmű jelképes lezárása:
###…………………………………………. (Prospero eltöri varázspálcáját)
- Az életmű utolsó darabja:
VIII. Henrik
*
###A BAROKK: a …………………………………….
követő korstílus
kb. 1530 és 1750 között, jellemzői az ellentétek szembeállításából,
lendületességéből és ünnepélyes pompából állnak - a barokk irodalmi művekre
jellemző az
###antik és a ………………………………………..
mitológia látomásos
megjelenítése, a nyelvi pátosz és cikornyás, zsúfolt stílus. Neve az olasz
###…………………………..
szóból származik,
mely a szillogisztika egyik, bonyolultságot, nyakatekertséget kifejező
alakzatának elnevezése. Az irodalmi barokk értelmezése mindmáig vitatott
kérdés, mivel a fogalom használata nemzetenként változó: az angol
irodalomtörténészek, pl. Shakespeare-t a reneszánsz csúcsának tartják, a
németek ugyanőt a barokkhoz sorolják. Egy biztos: a barokk irodalom egyik legfőbb
törekvése az idő, a mozgás, a változás, az elfutó
###…………………………..
###megragadása.
Fő jellemvonása, a nyelv ………………………………………-us
kezelése, a stílus
képszerű elemeinek túlburjánzása.
*
A spanyol
barokk színházak és a szcenika
A hanyatló
világbirodalomban a spanyol színház fejlődési vonala viszont felfelé ível, s
Calderón "világszínház" koncepciójában érkezik el a tetőpontra. A
spanyol barokk színház mintegy fordított tükörképe annak, ami Spanyolországban
és Spanyolországgal történt, szinte pótolva a színpadon egy illúziót keltő
álomvilággal azt, ami az életből hiányzott vagy fokozatosan eltűnt.
A spanyol
barokk színháznak három változatát lehet megkülönböztetni:
l. a népies jellegű corral-színházat,
2. az udvari
színházat, és
3. az úrnapi
játékot.
A corrales, vagyis a három vagy négy ház által határolt téren
vagy udvaron felépített színházak ugyanolyanok voltak, mint Cervantes idejében.
A Calle de la Cruzon
1579-ben és a Calle del Principén 1582-ben épült corralok
a XVII. században is vezető színházai voltak Madridnak. A színpad két
oldalfalát és hátterét egy balkonszerű galéria horizontálisan osztotta ketté, a
felső részt "alto del teatro "-nak nevezték. A
színpad padlóján, a "tablado "-ra állították fel a mozgatható díszletelemeket. Egyébként a
corral-színpad rendkívül egyszerű
###volt.
Használtak egy köztes ………………………..-t
a jelenetváltozásokhoz és a hátsó színpad bevonására,
illetve kirekesztésére. Ezekhez járultak a XVII. század elején egyszerű,
keskeny oldalfüggönyök, amelyekre fákat és
###…………………………………
festettek. Sokszor egy nagy, mozgatható vászonfalra is
festettek épületet, amelyet aztán egyszerűen betoltak a színpadra. Egyre inkább
alkalmaztak repülőszerkezeteket és süllyesztőket is. Ezzel szemben még a XVII.
században is hiányzott a színpadot lezáró előfüggöny (kortina), s ezért -
akárcsak az Erzsébet-kori angol színpadon - továbbra is
###lényeges
dramaturgiai és rendezői probléma maradt, a ……………………………………. kivitele a színpadról.
De Madridon
kívül más városban is építettek állandó corral-színházakat.
Valenciában már 1583-ban működött egy corral-színház.
1602-től rendszeres előadások folynak Córdobában, 1606-tól pedig Zamorában.
###A legfontosabb színházi városnak számított …………………………………..
1607-ben
épült itt a Coliseo színház, majd 1611-ben a Teatro Sona Elvira. 1611 - 14-ig
az előbbiben 258, az utóbbiban 268 előadást tartottak. De voltak állandó corral-színházak Zaragozában, Valladolidban, Barcelonában, Granadában és Toledóban is. A jelentős vándortársulatok elsősorban
ezekben a városokban játszottak.
1620-től a
nyilvános színházakban is alkalmazzák a színpadi
###……………………………………………..
és egyéb
illúziókeltő eszközöket, mint ahogyan az 1609-ben
Itáliában felfedezett kulissza alkalmazása is mindinkább elterjed.
Jellemző,
hogy Lope de Vega
egyáltalán nem használja ki a színpadnak ezt az újszerű technikai gazdagodását,
hanem megmarad sajátos költői kifejező eszköze, a szövegdíszlet mellett. Megvetően
jegyzi meg egy helyen, hogy a színház feloldódott a vásznak és szegek részére
készült keretszerkezetben. Másutt gúnyolódva utal a látványos darabokra,
"amelyekben az ács segít hozzá mesterfogásaival és terveivel, ahol
szörnyetegek szálldosnak föl-le az égből, ahol a színpad olyan, mint valami
íróasztal, csupa fiók és függöny, s úgy fel van osztva, akár egy sakktábla
".
Lope de Vega idejében ugyan még nem
díszítették be a corral-színpadot, de annál nagyobb
###pompát
fejtettek ki a ………………………………………..-ben,
ami nyilván azért nem zavarta a költőt, mert a ruha a színész
és az általa megjátszott alak közvetlen tartozéka volt, s jellemét,
foglalkozását, társadalmi helyzetét és rangját is meghatározta.
*
###Az pedig Arisztotelész félreértésén alapult, amit Boileau „…………………………
egység"-nek nevezett. Arisztotelész elvárja, hogy a nézők
azonnal értesüljenek róla, hogy a
###cselekmény
hol és …………………………
játszódik: például Aulisz városában
a trójai háború kezdetekor. A görög elméletben a „cselekmény egységéről"
is szó van, vagyis hogy áttekinthető legyen, ami történik. Boileau
###azonban ezt a
három egységet a tér, idő és a …………………………………….
egységét -
úgy magyarázza, hogy elvárja: minden mozzanat, jelenet, felvonás ugyanazon a
###…………………………
###játszódjék,
az „idő egységét" pedig egy ………………………..,
###vagyis …………………………
órában határozza meg. Ez a legkövetkezetlenebb elvárás, hiszen
egy nap eseményei fennakadás nélkül úszhatnak át a következő órákba. A
cselekményegység nála azt jelenti,
###hogy nem
lehet a cselekményben ………………….
szál. Ez még a görög drámáknál sem mindig volt igaz, de a
reneszánsz és barokk drámáknál - Shakespeare-nél és a spanyoloknál - egyenest
elképzelhetetlen. A francia klasszicizmus világhatása így két évszázadon át gördített indokolhatatlan akadályokat a drámaírók elé.
*
Bánk bán visszafogott, olykor túlságosan is megfontolt, tépelődő ember; őszinte,
féltő szerelmes férj,
### ……………………..
lélek, felelős „nagyúr”,
passzivitása olykor érthetetlen, konfliktusa a
###……………………………………………
###konfliktusa. Bizonytalansága
a családi sérelem és a ………………………………..
sérelem összefonódásából
következő késleltetéssel függ össze: „Mint vándor a hófúvásokban, lelkem úgy ingadoz”
Passzivitásának megnyilvánulásai: nem
csap le Ottóra az I. felvonásban; a királynő hívására megy Gertrudishoz;
a tőrt nem ő emeli fel, hanem Gertrudis. Gyilkossá
válásában szerepet kap a visszafojtott indulat.
###Gertrudis: ellenfele és ellenpontja Bánknak; a …………………………….
mániákusa, erős
akaratú, aktív, elszánt, erős egyéniség, több vonatkozásban ő az események mozgatója;
viselkedése felemás: „nem egészen érhető”; kérdés: milyen mértékben bűnös (a
családi életében, hivatalában, nemzetiségében megalázott Bánkot ő teszi gyilkossá).
„Meghalni – nem királyi székben – ah”
II. Endre bizonyára nemeslelkű;
egyébként kidolgozatlan.
###Petur: nagy
indulatú, súlyos egyéniség, de Bánknál ……………………………
látókörű, egysíkúbb
jellem; beszéde nyers, erőteljes: „csontjaimmal meráni gyerekek fognak
tekézni”
###Ottó: elkényeztetett,
gyáva ……………………….,
„bíboros gazember”, beszéde tétova,
udvarlása mesterkélt.
###Biberach: embergyűlölő, ravasz, cinikus …………………………….;
beszéde kétértelmű,
olykor szellemes; félszívvel segíti urát és cinkostársát: „Ott van a haza, hol
a haszon”.
###Melinda: érzékeny,
okos, …………………………………………… (férjénél mintegy
húsz évvel fiatalabb).
„Pokolbeli tűz ége
csontjaimban”
„Én bűntelen vagyok”
Tiborc: patriarchális
kapcsolatban van Bánkkal (életét mentette meg).
Az érdekegyesítés gondolatát az ő személye közvetíti:
„de adhatsz-é hát mindenik szűkölködőnek?”
Panasza – körülményes mondataival – az utolsó érv Bánknak a
számonkéréshez.
###Izidóránál „az ész …………………………….., a fejecske kong” ((Idézet!!))
*
A jellemkomikum
lényege, hogy olyan külső és/vagy
###…………………… …………………….
láttat a szerző a szereplő cselekedtetésével és beszéltetésével,
amely tulajdonságok – egyrészt eltérnek az általános emberi normától, másrészt
túlhangsúlyozzák az adott kor hibás beidegződéseit. A helyzetkomikum
nevettető és a néző/olvasó szellemi (vagy más)
###………………………………….
sugalló hatása a drámaíró által létrehozott szokatlan (vagy
nagyon is ismert !) szituációkból ered. (Pl. lánynak öltözött fiúnak egy másik
fiú udvarol, mert azt hiszi róla, hogy lánya - a szereplőnek tehát
információhiánya van a nézőhöz/olvasóhoz képest.) A
jellemkomikumban
###és
helyzetkomikumban egyaránt rejlik ……………………………………,
illetve szatíra és humor. (A szatíra a komikus vétség
###……………………………………………..
célzatú leleplezése.)
*
###A drámai költemény elnevezést először ……………………………….
###használta a
Manfréd c. alkotásával kapcsolatban. …………………………………
is drámai költeménynek nevezte a Faustot. A drámai költemény
tehát inkább olvasásra mint színpadi előadásra szánt,
lírai elemekkel átszőtt (verses) dráma. (Dialógusokban íródott.) Líraisága
abból fakad, hogy minden cselekmény a szerző
###…………………………………………..
###hordozza. E ………………………………….
az alkotónak az embertárshoz, nemzethez, emberiséghez,
világmindenséghez való viszonyát tárja fel.
*
ABSZURD DRÁMA: antidráma - a második világháború után
létrejött drámai irányzat.
###Megteremtői: …………………………..,
###Adamov, Ionesco, Genet - a társadalmi létet ……………………………………..-nak,
az embert
tehetetlen lénynek tekintik - ennek ábrázolására újszerű dráma és
színpadtechnikát hoztak létre. Az abszurd dráma úgy igyekszik kifejezni az
emberi állapot értelmetlenségének és a racionális megközelítés
alkalmatlanságának érzetét, hogy nyíltan szakít a racionális megoldásokkal és a
logikus gondolkodással. Míg Sartre és Camus az új
tartalmat a régi konvenciók keretében fejezi ki, addig az abszurd dráma egy
lépéssel továbbmegy, és megpróbál egységet teremteni tartalom és kifejezési
forma között.
Az abszurd dráma
###lemondott
arról, hogy ………………………………-kel
bizonygassa az emberi
állapot abszurditását; pusztán csak bemutatja azt - létében, konkrét színpadi képek
révén. Az abszurd dráma a nyelv radikális devalválására törekszik; olyan
költészetre, amelynek maga a színpad konkrét képeiből kell kialakulnia.
***
[0-3 hibapontig jeles
4-7 hibapontig jó
8-11 hibapontig közepes
12-17 hibapontig elégséges
18 hibaponttól elégtelen ]